A magyarul "kerékhatásnak" hívott jelenséget minden vitorlázónak ismernie kell.
Amikor motort használsz, akkor egy hajócsavar forog, mint azt te is tudod a vitorlás kormánylapátja előtt. Ez általában jobb csavaros, azaz az óramutató járásával megegyezően forog, ha a hátulról szemléled. Ez elvileg előre hajtaná a hajót. Azt is teszi, de van egy kis mellékhatása a kialakításából adódóan. Nem csak előre tolja, de oldalra is elviszi a farát egy kicsit. A hajócsavar alsó része nagyobb nyomású vízben mozog mint a felső, kvázi jobban megkapaszkodik a "sűrűbb" vízben, ez okozza ezt az oldalirányú erőt. Az elmozdulás irányát úgy kapod meg, ha kereket képzelsz helyébe és alája fix talajt:
Ennek az a következménye, hogy előremenetben gyorsabban megfordul a hajó balra, mint jobbra. Két bója nyolcasban kerülgetésénél érezhető. Hátramenetben fordítva.
A kerékhatás főleg lassú menetben (leginkább álló helyzetben) érvénysül, és kikötéskor ezt ki is használjuk.