Tegnap a Volvo Ocean Race Földkerülő vitorlásversenyen a Team Vestas Wind zátonyra (Cargados Carajos Shoals) futott Mauritiustól kb. 200 tengeri mérföldre (Indiai óceán). A dán csapat jól van és már ki is mentették őket. Nem tudni mi okozta a zátonyra futást, további információk a következő napokban várhatóak...
Volvo Ocean Race weboldala.
A zátonyra futás (vagyis grounding) MAYDAY helyzetnek számít. Ezért ebben az esetben a hajó kapitányának le kell adnia azonnal a Mayday riasztásokat (VHF rádión, EPIRB-en és műholdas telefonon vagy HF rádión).
Ha kis sebességgel történik a zátonyra futás és nem sérül a hajótest/kormány stb. és nincs vízbetörés, akkor természetesen nem kell Mayday riasztást leadni, de a legközelebbi kikötőbe meg kell állni egy alapos állapotfelmérés miatt.
A túravitorlásoknál és a versenyvitorlásoknál is előfordul ez az eset, ezért kell erről írni.
Mini 650-es (692) 2013-ban zátonyra futott Angliában, én is a közelben voltam ekkor, egy verseny miatt.
Tanácsaim: Többféle térképrendszer használata (Papír, Navionics, Raymarine...) / Mélység riasztó használata az éjszakai vitorlázás során / 100-200méteres minimum távolság a zátonyoktól / Ébresztő riasztó használata elalvás megelőzés miatt / Óceánon az árapály számolás és ellenőrzése szintén fontos feladat!