A 'solar still' elmélete: használja a Nap melegét és édes víz csapódik le (desztillálódik) a sós vízből... részletesebben angolul itt olvasható az elmélet.
Házilag is készíthető:
Boltban is megvásárolható:
A 'solar still' elmélete: használja a Nap melegét és édes víz csapódik le (desztillálódik) a sós vízből... részletesebben angolul itt olvasható az elmélet.
Házilag is készíthető:
Boltban is megvásárolható:
Az utóbbi néhány évben szinte már mindenki (túra és verseny vitorlázók) csak ezt használja. Nem véletlen és én is ajánlom: http://www.navionics.com. Régebben a MaxSea, OziExp és a Cmap-et ajánlottam, de hát a világ pörög :) és ez app...
Márc. 29-30 az első 20 óra útvonala a második tanfolyam/gyakorló túrán. Navionics menti folyamatosan merre megyünk, amíg valaki ki nem kapcsolja...:-). Nem volt sok szél...
1. A vitorlázás alapkérdése: Honnan fúj a szél? Ezt minden manőver megtervezése előtt tisztázni kell
2. Rutinos vitorlázóként is tekintsd magad kezdőnek (Ismétlés a tudás anyja...
3. A legegyszerűbbnek tűnő, „kisujjadban” levő manővert ugyanolyan körültekintéssel hajtsd végre, mintha először tennéd.
4. Minden manővert érdemes gondolatban lejátszani. A legénységet időben tájékoztasd a manőver részleteiről, pontosan megszabva mindenkinek a dolgát, majd végrehajtás közben a megfelelő időben jól hallhatóan add ki a parancsokat. Arra is készüljetek fel, hogy váratlan körülmény esetén rugalmasan reagáljatok, ne ragaszkodjatok mereven a már végre nem hajtható forgatókönyvhöz.
5. Legyünk „gyanakvóak”: folyamatosan ellenőrizzük a sekliket, biztosító gyűrűket, vereteket, köteleket, vitorlákat, szóval minden „bizgentyűt”. (A „kis” biztosítógyűrűn múlhat a „nagy” árboc.)
6. A legénység biztonsága nagyban múlik a hajón állapotán, ezért úgy vigyázzunk rá, van ami fontosabb a személyek kényelménél. Ne feküdjünk a dinginre, a nagyvitorlába, ne kapaszkodjunk nem megfelelő tárgyakba (pl. a biminit feszítő zsinórba) stb. A „jó tengerész gondosságával” kezeljük a hajót és a rajta levő eszközöket (mintha sajátunk lenne).
7. Ellenőrizd azt is, hogy az ügyeletes mennyire figyel. Ha nem bízol meg benne feltétel nélkül, inkább maradj ébren.
8. A vitorlázáshoz nemcsak szél, ész is kell: ha épp minden rendben lenne, találjunk ki magunknak lehetséges problémákat, haváriákat, és gondoljuk ki a lehetséges ellenlépéseket. Ha pedig épp semmi sincs rendben, gondoljuk azt, hogy ez is csak egy megoldandó feladat, keressük meg a legjobb megoldást! (A pánik csak fokozza a bajt…)
9. Kihajózás előtt alaposan figyeld meg a kikötőben és környékén uralkodó szélviszonyokat. Úgy tervezd meg a manővert, hogy ha leáll a motor, akkor is tudd kezelni a helyzetet. Figyeld a kikötőben mozgó árbocokat, így elkerülhető a váratlan találkozás. Indulás és érkezés előtt érdemes tesztelni az irányváltót, plusz kikötés előtt a féktávot is érdemes megérezni (mindkét irányba). Szűk helyen érdemes a dingivel segíteni a fordulást, beállást, ha van nélkülözhető crew aki jól kezeli a dingit.
10. Amikor felmerül benned a gondolat, nem kéne-e reffelni, akkor reffelj, ne halogasd. Figyeld magad körül a felhőket, a víz színét, ebből következtetni lehet egy közeledő szélerősödésre.
11. Kezdőként lehetőleg vigyél magaddal tapasztalt vitorlázókat is. Beszéljétek meg a kényesebb manővereket, kérd ki nyugodtan mindenben a véleményüket, de a döntést te kell meghozd.
12. Ha a legénység nem ért egyet a döntéseddel, utasítsd őket határozottan annak végrehajtására, majd amikor a körülmények megengedik, indokold meg nekik. A navigációval kapcsolatos döntések nem képezik szavazás tárgyát, de attól még meg lehet beszélni. Fontos, hogy jó hangulat uralkodjon a hajón, ne legyenek feszültségek, ellentétek.
13. Rossz időben és éjszaka követeld meg a biztonsági felszerelések viselést. Ez sem lehet vita tárgya, vagy a legénység magánügye.
14. Ha hullámosabb menet várható, a rosszullétre hajlamosak időben vegyenek be gyógyszert. Jó nekik feladatot adni, folyamatos vitorla-állítás, kormányzás, a hajóforgalom figyelése, ez elvonja a figyelmét önmagáról.
15. Előfordul, hogy valamilyen okból fel kell mászni az árbocra. Ezért ezt is gyakorolni kell nyugodt (és kevésbé nyugodt) körülmények között, de veszélyhelyzetet ezzel ne hozzunk létre.
16. Jó időben gyakoroljátok a vízből mentést. Részletesen magyarázd el mindenkinek a koreográfiát, és az egyes lépések értelmét. Ha már jól megy, szelesebb körülmények között is gyakoroljátok, mert általában nem jó időben van rá szükség.
17. Egy adott cél elérése érdekében sokszor érdemes kombinálni a regresszív és a progresszív lépéseket. Két-három lépés még eléggé jól átlátható: a cél eléréséhez szükséges „megelőző cél” (virtuális bója) és annak eléréséhez szükséges „azt-meg-előző cél” (közbenső cél) meghatározása után (két regresszív lépés) kezdjük vizsgálni ezen közbenső cél elérésének lehetőségeit a pillanatnyi helyzetünkből (szerencsés esetben két-három progresszív lépés).
18. A kényesebb manővereket érdemes csendes öbölben, bóják segítségével gyakorolni. (Úgy kell tekinteni, hogy a két bója mögött betonfal van.)
19. Általában farral (hátramenetben) kell kikötni. A hajó ilyenkor nehezen irányítható. Ott kell megfordulni, ahol kellő hely áll rendelkezésre és elég távol ahhoz, hogy a hajó fel tudjon gyorsulni. Hátramentben csak akkor irányítható a hajó, ha kellő sebességgel halad. Erősebb szél esetén tempósabban kell haladni, hogy nehogy lesodródjunk. Kanyarodáskor a szél irányát is figyelembe kell venni.
20. Háry János avagy más kárán tanul az okos. A kikötőkben a vitorlázók szeretik mesélni kalandjaikat (sokszor kiszínezve is). Ezeket érdemes meghallgatni, sokszor olyat hallhatunk, amit elképzelni se tudnánk. Minden ilyen eseményre dolgozzuk ki a legjobb ellenszert, és raktározzuk el az „odafigyelni való dolgok tárházába” (egy folyamatosan bővülő „check-list”-et képezve). Ezeken vitorlázás közben időnként fussunk végig, hasznos a legénységnek is elmesélni.
21. Figyeljünk a legénység és saját öltözködésre. Egy napszúrás könnyen „harcképtelenné” teszi az embert, és ezt bizonyos helyzetekben nem engedhetjük meg magunknak. Vizes vízhatlanban, tocsogó cipőben lehet vitorlázni egy darabig, de huzamosan nem. Ez „komoly” időben akár kihűléshez is vezethet.
Méder István
Rival 34: olcsó és jó óceáni vitorlás
Műanyag / 34 lábas / klasszikus cirkáló / óceánra tervezett és épített
24,000USD-tól már lehet kapni vagyis kategóriájában olcsó és megbízható!
Hull Type: Fin with rudder on skeg / Rig Type: Masthead Sloop
LOA: 34.00' / 10.36m LWL: 24.83' / 7.57m
Beam: 9.67' / 2.95m Listed SA: 451 ft2 / 41.9 m2
Draft (max.) 5.83' / 1.78m Draft (min.)
Disp. 5398 kgs / Ballast: 2130 kgs.
SA/Disp.: 13.89 Bal./Disp.: 39.46% Disp./Len.: 347.03
Designer: Peter Brett
Builder: Southern Shipbuilding (UK)
Construct.: FG
First Built: 1972 / Built: 174
RIG DIMENSIONS KEY
I: 37.72' / 11.50m J: 12.68' / 3.86m
P: 37.75' / 11.51m E: 11.25' / 3.43m
SA(Fore.): 22.22 m2 SA(Main): 19.73 m2
Total SA: 41.94 m2 DL ratio: 347.03
SA/Disp: 13.91 Est. Forestay Len.: 12.13m
Boats built by: Marine Construction Ltd. (UK)
Rival Owners Association www.rivalowners.org.uk
Peter Brett által tervezett vitorlások:
DEE 25 30.83' / 9.40m 1952
RIVAL 31 31.00' / 9.45m 1969
RIVAL 32 31.83' / 9.70m 1971
RIVAL 34 34.00' / 10.36m 1972
RIVAL 41 CC 40.58' / 12.37m 1973
RIVAL 41 40.58' / 12.37m 1973
RIVAL 38 37.58' / 11.45m 1977
RIVAL 36 35.83' / 10.92m 1980
Egy barátom egy Globessy 46-ost (Steel hull + GRP deck) épített magának Magyarországon és tavaly már vízre is került Koperban. Tervezője: Dick Koopmans / http://www.globessy.eu
A hajó jelmondata: "fast and seaworthy blue water cruiser-racer"
Hull length | 13.88 m (45.54") | |
Hull length at deck | 13.68 m | |
Waterline length (LWL) | 11.34 m | |
Beam of hull | 4.05 m | |
Draft of hull | 0.97 m | |
Maximum draft | 2.06 m | |
Displacement | 16800 kg | |
Sail areas | ||
Main sail | 57.5 m2 | |
Jib | 56.8 m2 | |
Staysail | 22.4 m2 | |
Storm jib | 11.2 m2 (*) | |
Genaker | 126 m2 | |
Code 0 | 99 m2 (*) | |
Stability | ||
RM30 | 7500 kgm | |
RMPD | 276 kgm/deg | |
Righting angle | 135+ deg | |
Cruising features | ||
Number of berth | 6 | |
Number of cabins | 3 | |
Height in salon | 2m (approx.) (*) | |
Fuel main tank capacity | 650 liters | |
Fuel day tank capacity | 60 liters | |
Engine | LDW 22204 MT 83 HP / 61 kW | |
Cruising range under engine | cca. 1400 miles | |
Water tank capacity | 650 liters | |
Waste tank capacity | 80 liters |
A polár diagramja a hajónak itt látható: http://www.globessy.eu/sailp.html
Alex Thomson ezt mondta: ''életem legnagyobb hülyesége volt". Szerintem is, de nagyon érdekes videó :) Alex Thomson az egyik legjobb IMOCA 60-as skipper jelenleg. A 2012-13-as Vendee Globe-on (szóló non stop Földkerülő vitorlás verseny) 3. lett...
Kovács Tamás barátommal vitorláztunk 10napot. Útvonal: Monfalcone - Talamone / Tehát átvitorláztuk az Adriát, a Jón-tengert és a Tirrén tengert is. / Táv: 1022tmf / Eleinte bóra, majd gyengülő szeleink voltak.
Képek a túráról. Tamásnak az 509-es számú Mini 650-es proto-ja van, ami karbon Mini 650-es karbon árboccal, vízballaszt, mozgatható tőkesúlyt, dagger board... Nagyon gyors és nagyon könnyű vitorlás, élvezet volt vezetni ezt a hajót!!! Tamás weboldala: http://www.minitransat.hu
Ha nincs vagy nem működik az autopilot, ha nincs vagy nem működik a szélkormányod, akkor ez a módszer, amit lehet használni. Carinán is próbáltam ezt a módszert, de mivel nagyon kicsi volt Carina, ezért nem működött. 27lábas vitorlásoktól kezdve működik viszont. Volt ismerősöm, aki használta és nagyon dicsérte! A "Sheet-to-Tiller Self Steering" módszer angol nyelvű leírása és egy videó a működéséről.
AIS: tengereken használt automatikus hajó követő rendszer. Fontos szerepe van, abban, hogy a hajók észre vegyék például a kis vitorlásokat is. Felicity-n is van AIS és minden Mini 650-es óceáni vitorlás versenyhajón kötelező felszerelés. Múlt héten a Banzai mozgását lehetett az Interneten figyelni az AIS segítségével. Egy AIS-t már 400euro alatt is lehet venni és nagy biztonságot nyújt. Nagyon ajánlott!!!
Nyári mérföldgyűjtő vitorlástúra (2014.07.28. – 09.07.): 5 tengeren át (Adria, Jón tenger, Égei-tenger, Márvány-tenger és Fekete-tenger) / 5 országot érintve (Horvátország, Albánia, Olaszország, Görögország és Törökország) / Áthajózva a Korinthoszi-csatornán, Dardanellák tengerszoroson és Boszporusz tengerszoroson… Három két hetes szakaszra lehet jelentkezni.
Útvonal:
1. szakasz: Murter – Vis – Lastovo – Mljet – Cavtat – Durres (Albánia) – Otranto (Olaszo.) – Korfu (Görögo.)
2. szakasz: Korfu (Görögo.) – Amvrakikos öböl – Lefkada sziget – Pátra – Korinthoszi csatorna – Athén – Kea sziget – Andros sziget – Skyros sziget – Dardanellák – Márvány-tenger – Boszporusz – Isztanbul
3. szakasz: Isztanbul – Boszporusz -Márvány-tenger – Dardanellák – Limnos sziget – Lesvos sziget – Chios sziget – Mykonos sziget – Delos – Serifos sziget – Hydra sziget – Athen – Korinthoszi csatorna – Ithaka sziget – Lefkada – Korfu
A hajónk: Beneteau 40 (2008) 3 kabin + 2 mosdó. 2013 nyarán ezzel a hajóval voltunk a 2 hetes 1000 mérföldes 3 tenger (Adria, Jón-tenger és Tirrén-tenger) mérföldgyűjtő túránkon és a Korzika kerülős nyaralós túránkon is, és nagyon bevált. Azóta van extra felszerelés is egy nagy genakker (asszimetrikus bőszeles spinnakervitorla). Képek a hajóról itt. További információ, jelentkezés: aron@meder.hu e-mail címen és a 06 20 273 84 23-as telefonszámon.