HTML

Facebook oldaldoboz

Indafotó képek

Indavideó

Címkék

2. pet kupa (1) AC45 (1) Adria (44) Adriai gyerek vitorlástábor (5) Adriai horgonyzóhelyek (4) Adriai látnivalók (12) Adriai szelek (1) Adriai tanfolyam (2) Adriai vitorlástábor gyerekeknek (4) Adriai vitorlástúra (45) Adriai vitorlázás (43) Adria legszebb strandjai (3) AIS (1) ajánlott horvát szigetek (1) Albánia (2) Albin Vega (1) alex rust (1) Alex Thomson (2) alumínium vitorlás (1) amatőr hajóépítés (1) America Cup (2) Amerika Kupa (2) angol-magyar magyar-angol szótár (1) ANT-ARTIC-LAB (1) Antarktisz (1) Antarktiszi Bálnavédő kampány (1) Application (1) Árapályhajózás (2) árboc (1) árboctörés (1) Arvel Gentry (1) Atlanti-óceán (13) Atlanti átkelés (6) Bakos András (1) Balaton (6) Balatoni ajánlott helyek (1) Balatoni legendák (1) Balatoni vitorlázás (8) Balaton Boat (1) Balaton Boat 2014 (1) Balaton család (1) Balaton proa (1) bálna ütközés (1) Barcelona World Race (1) Bernard Motessier (1) beszélgetés (3) Bihari Zsolt (1) biztonságos hajó (1) blogajánló (2) Boat Jumble (1) bóra (1) Budapest Boat Show (3) Carina (2) Challenge (1) charterszótár (1) chasing bubbles (1) cikk sorozataim (2) ciklon (1) Colin Archer 40 (1) Comino (1) Costa Concordia (1) cruiser-racer (1) Cruising World (1) Csapatépítés (1) Csendes-óceán (1) csomók (1) cunningham (1) Dánia (1) Decathlon (1) dél-csendes (1) Dick Koopmans (1) Dmap Regatta Tracker (1) Dóra hajó (1) double handed (1) Duna (2) Düsseldorf Boot (1) édes víz készítő (1) Égei vitorlázás (1) egyhetes gyerek vitorlástábor (1) ékszer (1) Ellen MacArthur (1) Előadás (1) erős vitorlás (1) északnyugati átjáró (1) étterem (1) EU (1) evezés (1) Evolveo (1) Evolveo stapatelefon (1) év hajója 2016 (1) Extrém (1) fahajó (1) FarfarAway (1) Fa Nándor (1) felborulás (1) Felfedezők Napja (2) felkészülés (1) felszerelés (1) felújítás (1) Feröer szigetek (1) Fillon (1) flottavitorlázás (10) foiling (1) FOILING TACK (1) földelés (1) Földkerülés (11) Fonyód (1) Fotópályázat (1) furling (1) Globessy 46 (1) Golden Globe Race (2) Görögországi vitorlázás (1) GOSZLETH MARCELL (1) grab bag (1) Greenpeace (1) grounding (1) Guy (1) gyerek vitorlástábor (4) hajó (8) hajóbalesetek (2) hajóbérlők vitorlásszótára (1) hajóépítés (6) Hajókiállítás (1) hajószállás (1) hajós ajándék (2) hajós ékszerek (1) hajós karkötők (1) hajós leckék (2) hajós övek (1) hajós piac (1) hajótervezés (1) hajótörés (2) hajózás (2) hajó ajánlás (2) hajó ajánló (1) hajó felújítás (1) hajó stabilitás számolás (1) hajó tuning (1) hajó választás (2) hajó vásárlás (1) Harald Sedlacek (1) használt hajós felszerelések (1) Hilary Lister (1) horgonyzás (1) Horváth Csaba (1) Horvátország (4) horvát B jogsi (1) Hungexpo (1) Hurley 22 (1) hurrikán (1) IC37 (1) időjárás előrejelzés (4) IMO (1) IMOCA 60 (4) indavideo (1) inspiráció (1) isail (1) Isztanbul (1) jachtnapló (1) Jachtnavigátor (1) jackline (1) Járatlan utak (1) Jeges tenger (1) jéghatár (1) Jón-tenger (3) kajak (1) Kaland (1) Kalóz (1) Kalóztámadások (1) Kanári szigetek (1) karácsony (1) Kardos Gábor (1) Karib (4) Karibi vitorlázás (6) Karib tenger (6) karnevál (1) katamarán (1) Kék Bolygó Egyesület (1) kerékhatás (1) kezdő vitorlázók (2) Kiállítás (1) kikötői manőver (1) Kiribati 36 (1) kommunikáció (1) könyv ajánló (1) Kopár István (2) Korfu (3) Korinthoszi csatorna (1) környezetszennyezés (2) Környezetvédelem (4) köszönet (2) Kovács Tamás (1) Kristóf Veronika (1) link ajánló (3) logbook (1) Lopud (1) maelstroms (1) Magyar Vitorlás Szövetség (1) manőver (2) MAYDAY (1) Méder Áron (1) Méder István (1) Médiamegjelenések (1) meghívó (1) Melges (1) mentés (1) mérgező hal (1) Micro Magic (1) Millenáris Park (2) MiniTransat (9) minitransat.hu (1) Mini 650 (7) Mini 650 tréning (2) mission blue (1) MOB (1) Montenegro (1) motion comfort ratio (1) motor (2) motor karbantartás (1) mozgás komfort arány (1) munka (1) must to know (1) Nagy Zoltán (3) navigációs rendszer (1) navionics (1) Nemzeti Közlekedési Felügyelet (1) NKF (1) non stop vitorlázás (1) nyaraló túrák (8) ocean (1) óceáni versenyvitorlázás (4) óceáni vitorlás (4) óceáni vitorlások (5) óceáni vitorlás hajó (2) óceáni vitorlázás (11) óceánjáró (1) óceán átevezése (1) óceán átkelés (5) ocean sailing (1) Ocean Sailing SE (9) Ocean Sailing SE rendezvény (5) offshoe sailing (1) oktatás (15) olcsó hajó (1) olvasnivaló (1) Orha József (1) örvény (1) ötletek (2) Palagruza (1) pan-pan (1) partközeli navigáció (1) Pauk (1) pethajók (2) Pet kupa (2) Piracy (1) Polár diagram (1) Porthole (2) proa (1) Regatta (1) Rekord (2) Rescue (1) Rival 34 (1) Romanee (1) RYA (1) sailboatdata (1) Saildocs.com (1) sailing in heavy weather (1) sailing tipps (1) Sajkód (1) Seabin project (1) Seashepherd (1) Sedlacek (1) segítők (2) Sheet-to-Tiller (1) Shetland szigetek (1) skywalk (1) solar still (1) Spartan (1) Spider Fish (1) Spirit of Hungary (1) Steve Irwin (1) süllyedés (1) superyacht (1) Susac Is. (1) szállás (1) széljelző (1) szélkormány (1) szélkormány építés (1) szélkormány terv (1) széltérkép (1) szezonkezdés (1) szigetek (1) SZJA1% (1) szóló vitorlázás (1) szponzoraim (3) tanácsok (2) tanfolyam (8) tanfolyam túra (16) TED (1) telltales (1) tenger (1) tengerikajak (1) tengeri hajós képesítés (1) tengeri navigáció (1) tengeri történetek (2) tengeri vitorlás tanfolyam (12) tengeri vitorlázás (38) tengeri vitorlázás elmélete (1) termék teszt (1) Thomas Coville (1) Tiki 26 (1) Tisza (2) Tiszai hajózás (3) Tiszai PET Misszió (1) TM meditáció (1) Tom Marton yachting style (1) Törökországi vitorlázás (1) túlélés a tengeren (1) túlélő élelmiszer (1) túra vitorlázás (3) ügyeleti beosztás (1) Védő Attila (1) Vendee Globe (3) veszély (1) veszélyek az óceánon (1) vészhelyzet tengeren (1) VHF rádió (1) vihar (1) vihar vitorlázás (3) villámcsapás (1) Vitolázás (25) vitorás kesztyű (1) vitorla (1) vitorlás (21) vitorláshajó (10) vitorlasszotar.hu (2) vitorlástanfolyam (18) vitorlástúra (25) vitorlásversenyzés (3) vitorlás film (4) vitorlás gyakorló túra (22) vitorlás hajó bemutatás (4) vitorlás könyvek (3) vitorlás oktatás (39) vitorlás tanfolyam (31) vitorlás verseny (1) vitorlás versenyzés (1) vitorlás videók (1) vitorlázás (42) vitorlázás alapjai (12) vitorlázás a Földközi tengeren (1) Vitorlázás a Jón-tengeren (1) vitorlázás csapattal (1) vitorlázás elmélete (3) vitorlázás oktatás (10) vitorla beállítások (2) Vixen (1) VMG (5) VMG Yachting (4) Volvo Ocean Race (3) vortex (1) watch (1) weather forecast (1) webb chiles (1) Wharram (1) whirlpool (1) Wynne-Hughes Veronika (2) Yogi megajacht (1) zátonyra futás (1) Címkefelhő

1. A vitorlázás alapkérdése: Honnan fúj a szél? Ezt minden manőver megtervezése előtt tisztázni kell

2. Rutinos vitorlázóként is tekintsd magad kezdőnek (Ismétlés a tudás anyja...

3. A legegyszerűbbnek tűnő, „kisujjadban” levő manővert ugyanolyan körültekintéssel hajtsd végre, mintha először tennéd.

4. Minden manővert érdemes gondolatban lejátszani. A legénységet időben tájékoztasd a manőver részleteiről, pontosan megszabva mindenkinek a dolgát, majd végrehajtás közben a megfelelő időben jól hallhatóan add ki a parancsokat. Arra is készüljetek fel, hogy váratlan körülmény esetén rugalmasan reagáljatok, ne ragaszkodjatok mereven a már végre nem hajtható forgatókönyvhöz.

5. Legyünk „gyanakvóak”: folyamatosan ellenőrizzük a sekliket, biztosító gyűrűket, vereteket, köteleket, vitorlákat, szóval minden „bizgentyűt”. (A „kis” biztosítógyűrűn múlhat a „nagy” árboc.)

6. A legénység biztonsága nagyban múlik a hajón állapotán, ezért úgy vigyázzunk rá, van ami fontosabb a személyek kényelménél. Ne feküdjünk a dinginre, a nagyvitorlába, ne kapaszkodjunk nem megfelelő tárgyakba (pl. a biminit feszítő zsinórba) stb. A „jó tengerész gondosságával” kezeljük a hajót és a rajta levő eszközöket (mintha sajátunk lenne).

7. Ellenőrizd azt is, hogy az ügyeletes mennyire figyel. Ha nem bízol meg benne feltétel nélkül, inkább maradj ébren.

8. A vitorlázáshoz nemcsak szél, ész is kell: ha épp minden rendben lenne, találjunk ki magunknak lehetséges problémákat, haváriákat, és gondoljuk ki a lehetséges ellenlépéseket. Ha pedig épp semmi sincs rendben, gondoljuk azt, hogy ez is csak egy megoldandó feladat, keressük meg a legjobb megoldást! (A pánik csak fokozza a bajt…)

9. Kihajózás előtt alaposan figyeld meg a kikötőben és környékén uralkodó szélviszonyokat. Úgy tervezd meg a manővert, hogy ha leáll a motor, akkor is tudd kezelni a helyzetet. Figyeld a kikötőben mozgó árbocokat, így elkerülhető a váratlan találkozás. Indulás és érkezés előtt érdemes tesztelni az irányváltót, plusz kikötés előtt a féktávot is érdemes megérezni (mindkét irányba). Szűk helyen érdemes a dingivel segíteni a fordulást, beállást, ha van nélkülözhető crew aki jól kezeli a dingit.

10. Amikor felmerül benned a gondolat, nem kéne-e reffelni, akkor reffelj, ne halogasd. Figyeld magad körül a felhőket, a víz színét, ebből következtetni lehet egy közeledő szélerősödésre.

11. Kezdőként lehetőleg vigyél magaddal tapasztalt vitorlázókat is. Beszéljétek meg a kényesebb manővereket, kérd ki nyugodtan mindenben a véleményüket, de a döntést te kell meghozd.

12. Ha a legénység nem ért egyet a döntéseddel, utasítsd őket határozottan annak végrehajtására, majd amikor a körülmények megengedik, indokold meg nekik. A navigációval kapcsolatos döntések nem képezik szavazás tárgyát, de attól még meg lehet beszélni. Fontos, hogy jó hangulat uralkodjon a hajón, ne legyenek feszültségek, ellentétek.

13. Rossz időben és éjszaka követeld meg a biztonsági felszerelések viselést. Ez sem lehet vita tárgya, vagy a legénység magánügye.

14. Ha hullámosabb menet várható, a rosszullétre hajlamosak időben vegyenek be gyógyszert. Jó nekik feladatot adni, folyamatos vitorla-állítás, kormányzás, a hajóforgalom figyelése, ez elvonja a figyelmét önmagáról.

15. Előfordul, hogy valamilyen okból fel kell mászni az árbocra. Ezért ezt is gyakorolni kell nyugodt (és kevésbé nyugodt) körülmények között, de veszélyhelyzetet ezzel ne hozzunk létre.

16. Jó időben gyakoroljátok a vízből mentést. Részletesen magyarázd el mindenkinek a koreográfiát, és az egyes lépések értelmét. Ha már jól megy, szelesebb körülmények között is gyakoroljátok, mert általában nem jó időben van rá szükség.

17. Egy adott cél elérése érdekében sokszor érdemes kombinálni a regresszív és a progresszív lépéseket. Két-három lépés még eléggé jól átlátható: a cél eléréséhez szükséges „megelőző cél” (virtuális bója) és annak eléréséhez szükséges „azt-meg-előző cél” (közbenső cél) meghatározása után (két regresszív lépés) kezdjük vizsgálni ezen közbenső cél elérésének lehetőségeit a pillanatnyi helyzetünkből (szerencsés esetben két-három progresszív lépés).

18. A kényesebb manővereket érdemes csendes öbölben, bóják segítségével gyakorolni. (Úgy kell tekinteni, hogy a két bója mögött betonfal van.)

19. Általában farral (hátramenetben) kell kikötni. A hajó ilyenkor nehezen irányítható. Ott kell megfordulni, ahol kellő hely áll rendelkezésre és elég távol ahhoz, hogy a hajó fel tudjon gyorsulni. Hátramentben csak akkor irányítható a hajó, ha kellő sebességgel halad. Erősebb szél esetén tempósabban kell haladni, hogy nehogy lesodródjunk. Kanyarodáskor a szél irányát is figyelembe kell venni.

20. Háry János avagy más kárán tanul az okos. A kikötőkben a vitorlázók szeretik mesélni kalandjaikat (sokszor kiszínezve is). Ezeket érdemes meghallgatni, sokszor olyat hallhatunk, amit elképzelni se tudnánk. Minden ilyen eseményre dolgozzuk ki a legjobb ellenszert, és raktározzuk el az „odafigyelni való dolgok tárházába” (egy folyamatosan bővülő „check-list”-et képezve). Ezeken vitorlázás közben időnként fussunk végig, hasznos a legénységnek is elmesélni.

21. Figyeljünk a legénység és saját öltözködésre. Egy napszúrás könnyen „harcképtelenné” teszi az embert, és ezt bizonyos helyzetekben nem engedhetjük meg magunknak. Vizes vízhatlanban, tocsogó cipőben lehet vitorlázni egy darabig, de huzamosan nem. Ez „komoly” időben akár kihűléshez is vezethet.

Méder István

Címkék: tanácsok kezdő vitorlázók Méder István

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://oceansailing.blog.hu/api/trackback/id/tr285872199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.